Анонси

           



          Назад

          Збереження та доступність трудових архівів

          У зв’язку зі стурбованістю низкою проблем, які ускладнюють належне архівне зберігання документів, що мають важливе значення для реалізації соціальних і трудових прав працівників, 25 жовтня п.р. на центральному рівні Федерацією профспілок України проведено круглий стіл «Збереження та доступність трудових архівів» за участю представників Міністерства соціальної політики, Міністерства юстиції України, Пенсійного фонду України, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, сторін соціального діалогу та інших.

          Учасники круглого столу зазначають, що архівна справа в Україні має важливе значення для забезпечення трудових, соціальних прав громадян та життєдіяльності суспільства. Необхідними для системи соціального забезпечення, соціального захисту працюючих, ветеранів та інвалідів праці є повнота та об'єктивність трудових архівів.

          На виконання вимог Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» протягом останніх років Державна архівна служба України, органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування ведуть роботу щодо розбудови та зміцнення мережі трудових архівів.

          Основними завданнями трудових архівних установ законодавством визначено приймання, облік та зберігання соціально значущих документів ліквідованих на території району підприємств, надання довідок про стаж роботи громадянам при досягненні ними пенсійного віку для нарахування пенсій за віком та пенсій на пільгових умовах, довідок про заробітну плату та відпрацьовані трудодні на сільськогосподарських підприємствах, шкідливі умови праці та травматизм на виробництві.

          В Україні за підтримки державних архівних установ функціонують 1425 трудових архівів: при районних радах – 349, міських радах – 117, сільських і селищних радах – 953, при райдержадміністраціях – 6. Лише 310 з них мають статус юридичних осіб. В решті функції фактично виконуються штатними працівниками сільських і селищних рад, як правило, на громадських засадах.

          Останнім часом процес створення трудових архівів в Україні в цілому прискорився. За 2012 рік кількість трудових архівів зросла на 165, з них зі статусом юридичної особи – на 27.

          Водночас, у сфері діяльності трудових архівів, збереження соціально значущих архівних документів залишається актуальною низка проблем, які потребують вирішення, у тому числі – на законодавчому рівні.

          Розвиток ринкових відносин в Україні супроводжується масовим створенням, реорганізацією або ліквідацією суб'єктів господарювання, у тому числі за рішеннями судів. Після масового закриття підприємств у 90-і роки перед органами влади постало завдання забезпечити гарантоване зберігання документів ліквідованих установ власними силами.

          На відміну від документів Національного архівного фонду, за які відповідають державні архіви, обов'язок збереження документів з особового складу, передачу їх на архівне зберігання покладено на суб'єктів господарювання та їх правонаступників. Такі документи мають зберігатися за місцем роботи працівників протягом 75 років.

          Прийнято Закон України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» (2001 р.), яким передбачено створення архівних установ місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових або інших правовідносин юридичних і фізичних осіб на відповідній території та інших архівних документів, що не належать до Національного архівного фонду.

          У новій редакції Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» (2003 р.) внесено зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до яких органи місцевого самоврядування повинні забезпечувати зберігання документів, що не належать до Національного архівного фонду.

          Розпорядженням Президента України від 13 квітня 2005 року №957/2005-рп «Про невідкладні заходи щодо збереження національних архівних цінностей України» місцевим державним адміністраціям доручено забезпечити створення з цією метою архівних установ на відповідних територіях.

          Однак, у липні 2012 р. Верховною Радою України прийнятий Закон України №5068-VІ, який вніс зміни в статтю 29 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи». Основою мережі трудових архівів стала сільська і селищна ланка, тоді як трудові архіви на рівні району фактично опинилися поза законом.

          У зв'язку з цим виникли проблеми з утриманням та фінансуванням вже діючих районних трудових архівів, а також із забезпеченням умов для збереження архівних документів сільськими і селищними радами, у штатах яких відсутні відповідні фахівці. Ускладнюється перевірка спеціалістами пенсійних органів даних, на основі яких видаються архівні довідки: працівники сільських рад змушені самостійно, громадським транспортом, за будь-якої погоди доставляти архівні документи в райцентри, де розмішуються пенсійні фонди.

          Особливе занепокоєння викликає ситуація з підприємствами, що ліквідуються. Чинне законодавство передбачає, що за умови ліквідації підприємства ліквідатор зобов'язаний упорядкувати та передати документи з особового складу до місцевих архівних установ, проте цей обов'язок, як правило, не виконується.

          Останнім часом має місце практика ліквідації підприємств за рішенням судів. За ухвалою суду підприємство оголошується ліквідованим, проте документи з особового складу теж часто не потрапляють на архівне зберігання.

          Звернення архівістів до відповідних служб щодо сприяння надходженню ухвал судів, рішень райдержадміністрацій, довідок податкової інспекції та Пенсійного фонду України до архівних установ для ведення належного контролю за документами підприємств, які ліквідовуються, з метою недопущення їх втрати і своєчасної передачі на зберігання до трудових архівів, як правило, не дають позитивних результатів.

          Мають місце факти умисного знищення суб'єктами господарювання документів особового складу. Така безвідповідальність посадових осіб позбавляє звільнених працівників права на справедливе нарахування пенсій.

          Набуває поширення масова відмова роботодавців укладати офіційні трудові договори з найманими працівниками, виплата заробітної плати без документального оформлення. Все це призводить до позбавлення громадян доступу до законних механізмів захисту прав на працю та соціальний захист.

          Гарантоване зберігання, якісне впорядкування та використання документів ліквідованих підприємств архівними установами можливі лише за умов відповідного матеріально-технічного, фінансового та кадрового забезпечення їх роботи.

          Нажаль, в приміщеннях трудових архівів не завжди створюються належні, передбачені законодавством умови для зберігання архівної документації. Зокрема, відсутні системи охорони та пожежогасіння; подекуди в архівах не встановлено системи кондиціювання повітря, що не дає можливості забезпечити у сховищах оптимальний температурно-вологісний режим. Частина архівних установ потребують ремонту.

          За обставин, що склалися, значну допомогу у нормалізації роботи трудових архівів могли б і повинні надати місцеві державні адміністрації, які відповідно до ст. 119 Конституції України забезпечують додержання прав громадян.

          Низькою залишається заробітна плата працівників трудових архівів. Періодично виникає проблема з фінансуванням їх нормальної діяльності, зокрема, обслуговування архівного фонду, витрат на придбання канцтоварів, оплати поштових витрат та відряджень.

          Все це призводить до ускладнень при оформленні працівниками пенсії за віком чи по інвалідності, а часто – унеможливлює підтвердження фактичного трудового чи пільгового стажу та заробітної плати до 2000 року.

          Учасники круглого столу відзначають, що трудові архіви є законним, соціально важливим, достовірним джерелом інформації, необхідної для забезпечення права громадян на соціальний захист; наголошують, що в Україні органами державної влади, місцевого самоврядування має продовжуватися системна робота по створенню і зміцненню мережі трудових архівів, забезпеченню їх належного функціонування.

          Учасники круглого столу звертаються:

          до Кабінету Міністрів України про прийняття необхідних рішень щодо:
          • забезпечення матеріальних і організаційних умов для гарантованого архівного збереження соціально значущих документів, необхідних для нарахування пенсій за віком та пенсій на пільгових умовах;
          • зміцнення матеріально-технічної бази, інформатизації трудових архівів, забезпечення їх ефективними системами охоронної та протипожежної сигналізації;
          • посилення відповідальності посадових осіб роботодавців за факти знищення документів або затримки їх передачі до архівних установ;
          • створення необхідних умов для забезпечення Укрдержархівом організації й методики ведення архівної справи трудовими архівами;
          • гарантованого дотримання права громадян на отримання довідок про трудовий стаж та заробітну плату для призначення пенсії;
          • законодавчого посилення матеріальної відповідальності роботодавців за ухилення від офіційного документального оформлення трудових відносин з працівниками;
          • забезпечення належного і в необхідному обсязі державного нагляду за додержанням в Україні трудових і соціально-економічних прав громадян;
          • організації системної правороз’яснювальної роботи серед роботодавців щодо важливості виконання обов’язку збереження та передачі до архівних установ документів особового складу;

          до Укрдержархіву стосовно:
          • продовження роботи по наданню організаційної та методичної допомоги архівним установам, які створюватимуться органами місцевого самоврядування;
          • приведення Примірного положення про Трудовий архів у відповідність до чинного законодавства;

          до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування з пропозицією:
          • прискорити створення повноцінних і доступних трудових архівів, забезпечити їх належною матеріальною базою та кадрами;
          • передбачити у відповідних місцевих бюджетах видатки на створення умов для збереження трудовими архівами документів, необхідних для вирішення пенсійних питань громадян, які здійснюють трудову діяльність на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
          • включити до територіальних колективних угод соціальних партнерів умови, які передбачатимуть джерела фінансування трудових архівів і єдині підходи щодо організації їх належного функціонування;
          • обговорити на засіданнях територіальних тристоронніх соціально-економічних рад шляхи вирішення проблем, які виникають у сфері праці, зокрема, щодо легалізації трудових відносин та оплати праці, а також у сфері діяльності трудових архівів;
          • покращити умови праці та підвищити рівень соціальних гарантій працівників трудових архівів;
          • розробити та реалізувати регіональні програми, які передбачатимуть умови для створення та забезпечення функціонування трудових архівів, здійснювати активний пошук альтернативних джерел фінансування таких програм;

          до роботодавців та їх об'єднань про:
          • забезпечення повного виконання обов'язку щодо офіційного документального оформлення фактичних трудових відносин з працівниками та виплати їм заробітної плати, збереження та передачі до архівних установ документів особового складу;
          • фінансування заходів на науково-технічне опрацювання документів особового складу, передання їх в установленому порядку до архівних установ в ході проведення процедури ліквідації підприємства;

          до профспілок та їх об'єднань щодо:
          • посилення громадського контролю за обробкою та збереженням роботодавцями документів особового складу, своєчасної передачі їх до архівних установ, особливо - у разі ліквідації підприємств, установ організацій;
          • ініціювання включення до територіальних колективних угод положень щодо забезпечення роботодавцями умов для збереження документів особового складу та своєчасної передачі їх до трудових архівів;
          • організації належного ведення, збереження та передачі до архівних установ документів особового складу, які накопичуються у виборних профспілкових органах;
          • проведення публічних обговорень представниками сторін соціального діалогу, архівних установ, підприємств питань створення та діяльності трудових архівів на регіональних та територіальних рівнях, вироблення відповідних спільних заходів.

          Назад

           

          Версія для людей з вадами 

          зору

           

          Анкета для опитування щодо доступності публічних послуг у сфері соціального захисту населення

           

          Гарячі телефонні лінії

          "Інформація для внутрішньо переміщених осіб за телефоном "гарячої лінії"::
          (04622) 5-99-38
          Телефони в районах